Гуманитарные ведомости. Вып. 2(50) 2024 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 2 (50), июль 2024 г 47 Scientific novelty. The theory and practice of avant-garde movements are analyzed by most researchers within the framework of literary and pictorial creativity, while the sphere of costume creation as an object of fashion remains third-rate for the researchers of futurism. Understanding the origins of the costume transformation initiated by the Futurists is not given due attention, while the idea of destroying the boundaries between separate types of art has been most embodied in this movement in the innovative artistic and aesthetic trend of vestimentary fashion. Thanks to the search for a new aesthetic image of a person, developed methods of working with artistic and expressive means, the Futurists gave a powerful impetus to changes in fashion ideals, which further affected the development of fashion aesthetics. The results of the study. The futuristic trend is relevant in our time, having resumed its development in the 1960s on the basis of utopian images of the future, marking the beginning of the space age, the artistic and aesthetic phenomenon continues its evolution. In fashion trends, the meaning of the notion of "futurism" is changing; it is no longer associated not so much with the dynamics of the image as with its aspiration into the future, with the search for new materials and technologies. Having laid the foundations of a new aesthetics of fashion, the Futurists set a new vector of development, which consists in a fundamentally different nature of creativity. The previous vector was aimed at evolutionary development, the novelty of the futuristic vector consists in a radical break with the old and turning to the creation of a new artistic system, which do not lose relevance in the twenty-first century. Keywords: futurism, manifesto, movement, image, costume, fashion, aesthetics DOI 10.22405/2304-4772-2024-1-2-46-55 Актуальность исследования. Влияние философских взглядов на возникновения направления футуризм в искусстве . Для предыдущих эпох характерно наличие «большого» стиля, объединяющего различные виды искусств. Революционная атмосфера, сложившаяся в начале ХХ века, нарушила эту традицию. Невозможность продолжения такого единства обусловлена значительными изменениями в мировоззрении и этических нормах общества, произошедших под влиянием целого ряда экономических и политических перемен, ставших следствием технического прогресса и огромных масштабов индустриализации. Европейская культура первой половины ХХ века характеризуется кризисным самосознанием, теории которого восходят к философии Фридриха Ницше, призывающей к переоценке всех ценностей, что оказало огромное влияние на развитие искусства того времени. Изменились и представления об окружающем мире у всех представителей общества, а особенно у людей творческих. Творчество художников направлено теперь не только на поиск иных выразительных средств на основе нового зрительного восприятия, но и на стремление передать то, что было ранее недоступно человеческому глазу. Отражение реальности оставлено фотографии, ставшей распространенной и доступной. Художники отныне занимаются деятельностью исследовательской, под которой понимаются поискииного понимания эстетики, создания новых норм, ценностей и идеалов не только в художественной культуре, но и шире – в общественной жизни, которую будет преобразовывать человек новой модели личности. В художественной среде возникает множество художественных течений, для которых характерны модернистские поиски. Футуристы, как одни из ярких творцов авангарда, ощутив необходимость и масштабность происходящего перелома в культуре и цивилизации в целом, взяли на себя роль ниспровергателя старого в искусстве. Об этом они заявили в

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=