Гуманитарные ведомости. Вып. 1 (49) 2024 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 1 (49), апрель 2024 г. 48 AXIOLOGICAL ANAMORPHOSIS OF THE DIGITAL WORLD: FROM STATEMENT OF VALUES TO VALUES WITHOUT STATEMENT The purpose of this article is an attempt to visualize the value topography (value landscape) of the digital world, a world without a ‘centre of gravity’, and therefore de-centring the usual value hierarchies. The scientific novelty of the work lies in the fact that the authors propose a new ‘optics’ that allows seeing values as an anamorphic phenomenon. As a kind of methodological metaphor (tool) the authors use the painting ‘The Ambassadors’ by Hans Holbein with its admissible two-act compositional solution, which makes it possible to consider it (as well as values and meanings) sequentially in two dimensions. The first act is possible as a model for interpreting the world of classical value hierarchies, while the second, in turn, anamorphically transforming the point of view, moves us into the sphere of ‘non-classical’ values infected by postmodern culture, which exist in their unconstitutional form in the digital world. As a result, the authors draw the following conclusions: the traditional type of morality forms an individual ethics that declares a negative, "prohibitive" image of the self-limiting person. In traditional society, the statement of values is straightforward and hierarchical, whereas in postmodern society, values are fluid, avoiding any determinations, statements (stigmatisations). However, the virtual space does not exempt from responsibility, as it may seem at first glance; on the contrary, it increases the degree of responsibility emphasizing its focus on the human. The anamorphic space of the digital world aggravates the subject's involvement in the topological game (for acquiring one's own spatiality), synonymous with the game with Nothing, which makes it acceptable to consider the Self as an irrational, non-determined product of the game. Keywords: values, anamorphosis, anamorphic space, pareidolia, topology of virtuality, choice, Other, otherness. DOI 10.22405/2304-4772-2024-1-1-47-62 По сути, мы вообще не видим никакого одного момента времени, когда смотрим на небо, никакого настоящего времени. Только разные моменты прошлого, которые собираются в точке нашего взгляда Олелуш [12] Тревога – грозящее вам невозможное зрелище ваших собственных брошенных на землю глаз Ж. Лакан [10] Высшие ценности, ценности сакральные (или даже Сакральное как предельная ценность) существуют независимо от пространственно-временного измерения – сакральность не может быть привязана к эпохе или месту, «не является пережитком провозглашенной смерти Бога или воспоминанием о столетии секуляризации; это действительно вечно постоянное понятие, которое никогда не переставало быть живым, сохраняя актуальность в силу самого своего постоянства» [18] . Тем не менее, с приданием культуре/обществу статуса «цифровое», возникли опасения об утрате ценностей (утрате ценности ценностей ) под влиянием цифровых трансформаций и частичного, но все более отчетливого ускользания привычных процессов, сфер жизни в виртуальность. «Мы живем в десакрализованном мире, мире, погруженном в пространство, лишенное символов ( но не знаков – курсив наш А. К., А. Б. ) <…> оно либо инструментализирует людей как потребителей, либо навязывает науку и технологии как доминирующие способы существования в мире» [18] .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=