Гуманитарные ведомости. Вып. 3 (43) 2022 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 3 (43), ноябрь 2022 г 129 Ключевые слова: цифровая этика, этика искусственного интеллекта, межкультурная цифровая этика (Intercultural Digital Ethics), цифровой двойник, дилеммы цифровой этики, цифровые риски, цифровая агрессия (кибербуллинг), кодекс цифровой этики E. D. Meleshko Tolstoy Tula State Pedagogical University (Tula, Russia) V. N. Nazarov Tolstoy Tula State Pedagogical University (Tula, Russia) A MODEL OF DIGITAL ETHICS IN INTEGRATION ACTIVITIES OF ACADEMIC AND INDUSTRIAL ESTABLISHMENTS This project, presented in the genre of a journal article, aims to explore the theoretical and applied possibilities of the digital ethics as a new field of applied ethical knowledge. The idea of digital ethics today claims to be a global existential project. However, there are no theoretical models, as well as institutional and academic centers of digital ethics either in Russia or abroad. The project, based on the philosophical and ethical potential of knowledge, aims at solving practical problems related to the integration processes of interaction between science, education and production in the digital space. The project is driven by the need to introduce a humanitarian value (framework) paradigm containing normative ethical regulation in the context of non-contact communication as a way to resolve risks: dilemmas and situational conflicts in the practice of academic and industrial production. The study involves the creation of a model of digital ethics in the integration activities of academic and industrial teams. Keywords: digital ethics, artificial intelligence ethics, intercultural digital ethics, digital twin, digital ethics dilemmas, digital risks, digital aggression (cyberbullying), code of digital ethics DOI 10.22405/2304-4772-2022-1-3-128-137 Идея цифровой этики претендует сегодня на глобальный экзистенциальный проект [1]. Однако институциональные и научно- образовательные центры цифровой этики практически еще не созданы ни в России, ни за рубежом. В качестве единичных примеров такого рода центров можно назвать Оксфордскую лабораторию цифровой этики – The Digital Ethics Lab (DELab), возглавляемую профессором Luciano Floridi [2] и Лабораторию права и этики цифровой среды , открытую в «Институте права цифровой среды» на базе НИУ ВШЭ в 2021 г. [3]. Предлагаемый нами проект, базируясь на философии и теории цифровой этики в целом, ориентирован на решение практических задач , связанных с интеграционными процессами взаимодействия науки, образования и производства в цифровом пространстве. Актуальность данного проекта определяется постановлением Правительства Российской Федерации от 30 апреля 2019 г. № 537 «О мерах государственной поддержки научно-образовательных центров мирового уровня на основе интеграции образовательных организаций высшего образования и научных организаций и их кооперации с организациями, действующими в реальном секторе экономики» поддержки научно-образовательных центров мирового уровня на основе интеграции образовательных организаций высшего

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=