Гуманитарные ведомости. Выпуск 1(41). 2022 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 1 (41), март 2022 г 31 PHILOSOPHICAL AND CULTURAL EXPLICATION OF CHINESE CLOTHING CULTURE Purpose: explicate the culture of clothing in the Chinese national tradition and justify the current approach to the boundaries between the archaization (preservation) of traditional elements of the national culture of clothing and the inadmissibility of excessive modernization of the costume and fashion industry in modern China. The procedure and methods of research : The analysis of the corpus of texts and the views of researchers is carried out. The basis of the problem field of the work is based on dialectical methodology, which, in combination with the cultural-historical method, general philosophical methods and principles such as phenomenological, hermeneutic, method of interpretation, etc., allows for a holistic philosophical and cultural reflection of the boundaries of Chinese clothing culture in the early cultural practices and at the present stage of the fashion industry Results of the study : the analysis allowed to realize the reconstruction of ancient culture clothing Chinese national traditions. It allowed to trace the Genesis and evolution of clothing materials in the cultural practices of Ancient China; to establish a "genetic" objective the relationship of early forms, patterns, materials of clothes and modern suiting culture, its symbols and innovative design; to label and reflect the problem areas in modern Chinese fashion industry, which is revealed at the General background of increasing intercultural integration. Theoretical / practical significance The article summarizes the material on the topic under study. The authors substantiate their own original ideas concerning the justification of the problem of borders as possible and permissible in Chinese clothing culture, when, on the one hand, within the framework of the state course of the PRC for world leadership, a "Strategy of the cultural industry" is proclaimed with clear guidelines for the establishment of the dominant national identity. On the other hand, in the Chinese clothing industry, brand fashion under the influence of global trends, the development of Western European standards and innovative flows in this industry is welcomed. The results obtained contribute to a more adequate understanding of the features of modern processes in Chinese clothing culture. Keywords : Chinese clothing culture, borders, ancient clothing materials, fur trend fashion, traditional symbols, innovative technologies, multi-materials, multi-functionality, integration DOI 10.22405/2304-4772-2022-1-1-30-41 Введение. Древняя китайская цивилизация, находясь в ряду мировых глобальных культурно-цивилизационных систем, начиная с момента зарождения до наших дней, прошла многотрудный путь длительной культурно- исторической эволюции. Не теряя своего традиционного облика, она остается одной из самобытных и уникальных культурных систем современности. При этом ярким символом Поднебесной империи, ее «визитной карточкой» выступает древнейшая культура одежды и моды, которая: во-первых, является «живым атрибутом» исторической эволюции Китая и наглядным источником национальной специфики; во-вторых, отражает взаимосвязь ранних форм и образцов одежды (включая материалы, символику и дизайн) и современной культуры костюма и моды, ее инновационной дизайн; позволяет проследить сложную эволюцию материалов одежды в ранних культурных практиках Древнего Китая в диахронном и синхронном измерениях, а также в сочетании традиционных и новаторских тенденций. В самом деле, при ближайшем рассмотрении мы видим, что, начиная со времен династии, династия Чжоу в Китае, существует множество древних документов по культуре одежды. Среди них «Три церемонии», «Двадцать

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=