Гуманитарные ведомости. Выпуск 1(41). 2022 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 1 (41), март 2022 г 160 moral appearance and a complex of symbols representing it, embodied in a military monument. The author notes that this phenomenon passed several stages during its formation. A sculptural portrait of the commander appeared at the turn of late archaic and classical periods. It was practically devoid of individual features (Miltiades). During the classic period, personal and professional features were already expressed in the statues of the strategist (Themistocles, Pericles) and the warrior tsar (Leonid). The eras of late classics and Hellenism became the time of the appearance of other images immortalized in stone and bronze. They were the victorious commander (Chabrias ), the brave warrior (Gryllus), the liberation commander and tyrannicide warrior ( Philopemen ). In antiquity, the ideal type of a patriot arose, which was most fully reflected in the monuments of the statesman and strategist Solon. The author specifically notes the expressive patriotic sculptures of creative personalities such as the playwright Aeschylus and the poetess Telesilla. Each of the above gallery of types captured in monuments, embodied the promotional symbols "Heroic Life" and "Hero" to some degree. The article provides examples of the fact that military monuments of early and late modern periods genetically go back to ancient samples. As a result, the author made a generalizing conclusion: the resulting gallery of images of patriot warriors, shown in monuments, formed the basis of the concepts of modern European and Russian military memorials. Keywords: image, polis patriot, military monument, statue, tsar, strategist, Motherland, culture DOI 10.22405/2304-4772-2022-1-1-159-173 « .. ведь в сражениях самый великий призыв для стоящих в строю – призыв идти в бой за Отчизну. И никто, услышав его, не захочет оказаться недостойным, ибо и в робкого вселяет мужество слово «Родина». Лукиан Самосатский «Похвала Родине». Введение В условиях глобализации ХХI столетия, когда стираются грани национальных культур, понятие «патриотизм», становится базовым, позволяющим этносам сохранять свою идентичность [15, с. 173]. Чувство любви к Родине формируется путём осознания моральных ориентиров, среди которых важнейшую роль играют воинские мемориалы в честь героев, защищавших Отечество на поле боя. Руководствуясь идеей непрерывности историко-культурного развития, можно утверждать, что прототипы таких монументов следует искать в эллинской античности [25, с. 127]. Обращение к истокам позволяет определить актуальность данной статьи. Изучение архетипических особенностей античных памятников даёт возможность глубже понять символический смысл патриотических типажей, перенесённых в облик и концепцию современных мемориалов. Целью статьи служит исследование образа патриота, запечатлённого в эллинских памятниках, созданных во славу подвигов, совершённых при защите Отечества. Для реализации поставленной цели необходимо решить следующие задачи:

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=