Гуманитарные ведомости. Выпуск 1 (37). 2021 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 1 (37), март 2021 г. 136 Republic of Crimea (Sudak, Republic of Crimea, Russia) FEATURES OF PATRIOTIC EDUCATION ON THE BASIS OF INTRODUCING STUDENTS AND SCHOOLCHILDREN TO THE CULTURAL AND HISTORICAL VALUES OF THE CRIMEAN PENINSULA The article is devoted to the features of patriotic education of students and schoolchildren provided at the Department of History and Law (Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University, Tula) and 'Gymnasium school No. 1' of the city district Sudak, the Republic of Crimea. The basis of educational activities of Tula students are visits to the museums of Kerch and Sevastopol related to the feat of the Soviet people during the Great Patriotic War (WWII), as well as the organization of walking tours around the places of military glory of the Crimean partisans. Patriotic work in the Gymnasium school of Sudak is based on the research activities of its students. According to the authors, the effectiveness of patriotic education of the younger generation, both schoolchildren and students, depends on the level of knowledge passed through the heart of the young person (the history of the native land; the heroic deeds of their people and their reflection in the formed spiritual world of the person). Therefore, the main thing for the patriotic education of the younger generation is not one or another form of the event. The main thing is the peculiar methodology the meaning of which is to reveal emotionally the historical event, the feat and the personality of the wartime hero, which allows us to convey effectively the spiritual values of our society to the youth. Keywords: patriotic education, research activity, younger generation, cultural and historical values of the Crimea. DOI 10.22405/2304-4772-2021-1-1-135-147 Согласно Постановлению от 30 декабря 2015 г. № 1493 О государственной программе «Патриотическое воспитание граждан Российской Федерации на 2016-2020 годы», верность стране и интересам своего народа, защита Отечества и добросовестная служба Родине, являются результатом организованной деятельности учреждений культуры и образовательных организаций в нашем государстве. Важность такого нравственного и политического принципа не вызывает сомнений, ведь, по словам президента Российской Федерации В. В. Путина «у нас нет и не может быть другой объединяющей идеи, кроме патриотизма», а нашу страну «должны объединить любовь к родине и стремление сделать свою жизнь лучше» [8]. Патриотизм – составная часть национальной идеи России, неотъемлемый компонент отечественной науки и культуры, выработанный веками. Он всегда расценивался как источник мужества, героизма и силы российского народа, как необходимое условие величия и могущества нашего государства [3, с. 10]. Особая роль в такой патриотической работе отводится учебным заведениям, где патриотическое воспитание, должно являться обязательной составляющей всей воспитательной работы в целом. При этом очевидно, что успех мероприятий по формированию патриотизма в среде подрастающего поколения и современной молодежи, достигается только в определенной системе, в которую должен входить особый комплекс знаний и отработанная методика воспитательных воздействий на молодого человека при погружении его в соответствующую воспитательную среду. Мы также поддерживаем мнение, что наиболее важной задачей данной воспитательной системы,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=