Гуманитарные ведомости. Выпуск 1(33). 2020 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 1 (33), июль 2020 г. 210 romanticization of the urban space but by specific symbolization typical to the pre- industrial step of the urban idea. For this purpose, the city was power, population, history, communication and cultural resource. Trade, productivity, university, museums, and parks were post-industrial features in elementary school books and mostly absent from the descriptions of Russian notion what the ‘city’ might look like. The transition to the modern city image went via the industrialization of the life of large populationgroups: in textbooks it was manifested as a topic of comfort and convenience to live in a city. In Russia it was firstly shown only towards the two capitals – the newone (St.-Petersburg) and the oldone (Moscow). In Germany it was made through widening the abstract city model applicable to every town. The English textbooks known to the popular Russian authors didn’t depict the urban image as it was recognized and understood in the UK. It was the German model of the city paradigm thatinfluenced Russia but only partially. Литература 1. Корф Н. А. Наш друг: книга для чтения учащихся в школе и дома и руководство к начальному обучению родному языку [Our Friend] / сост. бар. Н. А. Корфом. 11-е изд. СПб.: Тип. «Общественная польза», 1882. 228 с. 2. Корф Н. А. Руководство к «Нашему другу» [Manualtothe ‘OurFriend’]: книга для учащих / Н. А. Корф. СПб.: Тип. М. А. Хана, 1881. II, 190, [2] с.: ил. 3. Ушинский К. Д. Детский мир и хрестоматия: кн. для класc. чтения, приспособл. к постепен. умств. упражнениям и нагляд. знакомству с предметами природы : для первых 4-х кл. гимназий и уезд. училищ: в 2-х ч. [Children’s World] / К. Д. Ушинский. Изд. 2-е, испр. и доп. СПб., 1861. Ч. 1. 222 с. разд. паг., 3 л. ил. 4. Ушинский К. Д. Родное слово: для детей мл. возраста [ Native Word ]. Год 2-й: вторая после азбуки кн. для чтения с картинками в тексте / К. Д. Ушинский. Изд-е 6-е. СПб.: Тип. Ф.С. Сущинского, 1869. 165, IV с.: ил. 5. Ушинский К. Д. Родное слово: для детей мл. возраста [ Native Word ]. Год 2-й: вторая после азбуки кн. для чтения / К. Д. Ушинский. 94-е. изд. СПб.,1898. 188, IV с.: ил. 6. Хардер Фридрих Руководство к наглядному обучению: Пер. для семьи, нар. шк. и реал. уч-ща бар. Н. А. Корф. Ч. 1-2 / [Соч.] Ф. Гардера. М.: бр. Салаевы, 1875-1878. Ч. 2. М.: Ф. И. Салаев, 1878. 7. Ahier JohnI ndustry Children and the Nation: Analysis of National Identity in School Textbooks. London: Falmer Press Ltd, 1988. 215p. 8. Chambers William & Robert. The Moral Class-Book. Edinburgh: William and Robert Chambers, 1847. X, 168 p. 9. Education Space and Urban Planning. Education as a Component of the City / Million, Angela, Heinrich, Anna Juliane, Coelen, Thomas (Eds.). Berlin: Technische Universität Berlin (TU Berlin), 2017. 347p.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=