Гуманитарные ведомости. Выпуск 4(32). Т. 1. 2019 г

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 4 (32), том 1, декабрь 2019 г. 47 interrelated provisions: morality is the realm of real human experience; the starting point of morality is not an Autonomous person, but people in their relationship to each other; the moral quality of human relations is determined by the ability to put oneself in the place of the another and to be a supporter of general agreement. To solve the formulated tasks, a generalized historical and comparative excursion on the problem is given, advantages and shortcomings of the methodological models showing characteristics of modern ethics are analyzed. The position is substantiated – modern ethics should continue the humanistic tradition, emphasizing the consideration of issues of moral attitude not only to man, but also to humanity as a whole. It is necessary to take into account the strengthening of the point of view that opposes morality to ethics up to the statement that these concepts denote coexisting phenomena. Responding to accelerated changes in the objective and ethical reality requires work to create a modern ethical paradigm, the essential characteristic of which should be the orientation of the person and society for the future. In conclusion, the results were summed up: the formation of a new image of ethics involves as a source of moral creativity of the subject, of particular importance is the problem of ethical codification, expressed in the practice of creating professional, corporate and service codes. The positive side of this process is the work on the ideological orientation of the content of codes, the negative – bureaucratization. The future of ethics depends on the kind of transformation of its basic foundations that will enable it to act as the "first philosophy". Keywords: moral philosophy, applied ethics, morality, culture, virtue, classical ethics, humanistic tradition, non-classical ethics. DOI 10.22405/2304-4772-2019-1-4-46-58 Исторически со времен Аристотеля философско-этические учения как практическая философия вторичны и производны от метафизической философии, образ дерева в представлении Декарта позволяет увидеть метафизику как корневую систему, а этику как плодоносную ветвь. Сначала учение о бытии, гносеологическая, антропологическая и социальная тема, а затем представление об оптимальном поведении разумного существа – человека. Образ человека вписан в картину миру, а это означает, что людей много, а мир один, и идет поиск завершенного определения человека, обсуждается природа и сущность человека вообще, пусть и с учетом конкретного человека, без которого он невозможен. Данная логика заключает в себе идею – обоснование долженствования через знание истины: например, античными философами было введено понятие «калокагатия» для обозначения нравственной красоты как тождественности разумного и добродетельного начала в мире и человеке. Данный подход доминировал вплоть до этапа эмотивизма в аналитической философии, признавшей что нельзя из того что есть сделать вывод о том, что должно быть, так как в отличие от относительного ценностного суждения абсолютное ценностное суждение невозможно научно верифицировать. Однако, обратная ситуация открыла дорогу моральному плюрализму, так как достоверность моральных суждений не устанавливается общими для суждений процедурами проверки. Традиционно мораль являет собой особую область в мире поступков, центр которой представлен критерием различения добра, имеющего положительное нравственное значение, и зла, добродетели и порока, истины и заблуждения, а также несовпадения практического и этического [1, с. 6]. Мораль – способ существования разумных существ, в рамках которого моральность определяется степенью преобладания в человеке рационального

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=