Гуманитарные ведомости. Вып 3 (27) 2018. Т. 2.

Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого № 3 (27), том 2, октябрь 2018 г. 93 V. P. Okeanskiy Shuya branch of the Ivanovo State University (Shuya, Russia) Zh. L. Okeanskaya Shuya branch of the Ivanovo State University (Shuya, Russia) V. G. Maslov Shuya branch of the Ivanovo State University (Shuya, Russia) N. P. Krokhina Shuya branch of the Ivanovo State University (Shuya, Russia) THEOLOGICAL FOUNDATIONS OF SPIRITUAL SECURITY OF RUSSIAN CULTURE AND METAPHYSICS OF EVIL Two consecutive hypertensets of the national cultural and civilizational history are distinguished: the Byzantine and the Western. The first of them is characterized by the absolutizing nature of God's perception, expressed in all aspects of human life in the world, beginning with the very modeling of the world as an artistic work of the Highest Creator. For the second hypertensive is characterized by extreme absolutization of the human beginning, which is gradually moving away from its Creator. The crisis of modern planetary civilization, increasing risks and real multidimensional catastrophes are associated with the divergence of these hypertenders. The most important humanitarian threat to modern man is the loss of understanding of the eternal importance of human life. The specificity of theological knowledge, understood as the totality of the fundamental concepts of the Creator, the universe and the place in him of man, his vital senses and purpose of existence, about the perniciousness of dead oblivion and the metaphysical inviolability of the divine-human connection in the experience of infinite love that "never ceases" is revealed. The danger of perceiving security as a permanently acquired and completed in time state of reality is shown, the duality of the rhetoric of security itself is revealed. Keywords: hypertensive, culture, civilization, theocentrism, anthropocentrism, metaphysics, security, salvation DOI 10.22405/2304-4772-2018-2-3-92-96 Любая культурная общность находится перед лицом не всегда осознаваемых угроз. Они могут быть внутренними и внешними, формирующими и разрушительными. Духовные начала, заложенные в основании тысячелетнего российского мира, нерасторжимо связаны с византийским православием, сообщающим нашему Отечеству определённый цивилизационный облик и специфические содержательные доминанты. Безо всякого преувеличения можно сказать, что на теологическом фундаменте, если под теологией понимать не просто одну из дисциплин в структуре академического образования, но прежде всего смысловую и жизненную сферу, обуславливающую саму возможность, по апостольским словам, «вперить ум в Бога», ибо далеко не все учения о реальности сохраняют эту благодатную перспективу. С другой стороны, мы знаем из слов Псалмопевца и горестный вопрос: «Если разрушены основания, что сделает праведник?» (Пс., 10:3). В теологическом знании выражена совокупность фундаментальных представлений о Творце, мироздании и месте в нём человека, о жизненных смыслах и цели существования последнего, о пагубе мертвящего забвения и

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=