Время Науки. 2016. Выпуск 3 - The Times of Science

Время науки The Times of Science 2016 91 ные языковые и страноведческие трудности при просмотре фрагмента, а именно, рассказывает об особенностях употребления глагола “gonna” и звука [u ː ], о Джульярдской школе, а также формулирует установку на про- смотр и мотивирует учащихся с помощью задания на выборочное извлече- ние запрашиваемой информации: Have you ever heard verb “gonna” ? In American English “ gonna do smth” is used to denote Future Simple tense, which is a colloquial phrase for British “ be going to do smth” . Do you know what Julliard is? Julliard is one of the world's leading dance, drama and music schools, it is located at Lincoln Center in New York City. The American variant of the English language has many peculiarities. One of the phonetic features is pronouncing sound [u ː ] instead of [ju ː ]. This process is called “yod-dropping” , for instance, they say “news” [nu ː z] and “student” [ ˈ stu ː d( ə )nt], while the British say [nju ː z] and [ ˈ stju ː d( ə )nt]. Задание 1. Watch the video and find an example of “yod-dropping”. Say this word with an American and then with British accent. ( Answer: A word “stupid” is an example of “yod-dropping”. The British pronounce it [ ˈ stju ː p ɪ d], the Americans - [ ˈ stu ː p ɪ d].) Учащиеся смотрят эпизод первый раз, обращая внимание на упомя- нутые учителем особенности американского варианта английского языка. На демонстрационном этапе для поддержания мотивации ко вто- рому просмотру видеофрагмента учитель раздает задание, предназначенное для введения новых лексических единиц и направленное на развитие у учащихся умения языковой догадки: Задание 2. Watch the video again and define the meaning of the following phrases according to the context: 1) “Do you not get that?” ( Answer: Don’t you understand that?) 2) “Let’s make the best of it.” ( Answer: Let’s try to act in a positive way and accept this situation, let’s not quarrel.) 3) “If you’re pissed at me…” ( Answer: If you’re angry with me…) Учащиеся знакомятся с ним и затем смотрят фрагмент второй раз, выполняя упражнения во время просмотра. Если при выполнении заданий возникают трудности, учитель пока- зывает эпизод третий раз, останавливаясь на моментах, указанных в зада- нии.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=