#Ученичество

| #Ученичество. 2023. Вып. 4 | #Apprenticeship. 2023. Issue 4 51 #Ученичество. 2023. Вып. 4. С. 51 ‒ 55. #Apprenticeship. 2023. Issue 4. P. 51 ‒ 55. Научная статья УДК 378.147:004.9 https://doi.org/10.22405/2949-1061-2023-4-51-55 КОНСТРУИРОВАНИЕ ЭЛЕКТРОННОГО УЧЕБНИКА КАК ПОЛИФУНКЦИОНАЛЬНОГО СРЕДСТВА ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ Чумакова Светлана Петровна кандидат педагогических наук, доцент Могилевский государственный университет имени А. А. Кулешова г. Могилев, Республика Беларусь chumakova@msu.by Аннотация: В статье раскрыты концептуальные подходы к разработке электронного учебного пособия. Установлен структурно-содержательный контур электронного пособия на основе идей системного, компетентностного, контекстного, личностного подходов. Определен функциональный профиль электронного пособия, инвариантную часть которого составили функции: организационно-управленческая, обучающая, рефлексивно-оценочная, информационно-коммуникационная и индивидуализации обучения. Охарактеризованы особенности содержания основных структурных частей пособия «Теоретические основы воспитания», описаны ориентационно-целевой, теоретический, практический и контрольно- оценочный блоки в структуре отдельных тем. Ключевые слова: педагогическое образование, самостоятельная работа студентов, электронный учебник, функции учебника. Scientific Article UDC 378.147:004.9 https://doi.org/10.22405/2949-1061-2023-4-51-55 DESIGNING AN ELECTRONIC TEXTBOOK AS A MULTIFUNCTIONAL TOOL FOR PEDAGOGICAL EDUCATION Chumakova Svetlana Petrovna PhD in Pedagogy, Associate Professor, Mogilev State A. Kuleshov University, Mogilev, Republic of Belarus chumakova@msu.by Abstract .: The article reveals the conceptual approaches to the development of an electronic textbook. The paper establishes the structural and content outline of the electronic textbook on the basis of the ideas of system, competence, contextual, personal approaches. The functional profile of the e-textbook has been determined, the invariant part of which is made up of the following functions: organisational and managerial, training, reflective and evaluative, information and communication, and individualisation of learning. The article features the peculiarities of the content in the main structural parts of the textbook "Theoretical Foundations of Education", describes the orientation- target, theoretical, practical and control-assessment blocks in the structure of individual topics. Keywords: pedagogical education, self-study of students, electronic textbook, textbook functions. © Чумакова С. П., 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=