#Ученичество

| #Ученичество. 2023. Вып. 4 | #Apprenticeship. 2023. Issue 4 40 Scientific Article UDC 374.32 https://doi.org/10.22405/2949-1061-2023-4-39-50 THE GOOD, THE WEAK AND THE EVIL: A DULT CHARACTERS OF YOUNG ADULT FANTASY IN THE CONTEXT OF ADOLESCENTS' INDEPENDENCE DEVELOPMENT Kikteva Ksenia Sergeevna Ph.D. (Pedagogy) Moscow City University Moscow, Russia kiktevaks@mgpu.ru Maymistova Daria Sergeevna Moscow City University Moscow, Russia majmistovas@mgpu.ru Senenko Olesya Vladimirovna Ph.D. (Philology) Moscow City University Moscow, Russia senenkoov@mgpu.ru Abstract .: The article analyses the functions and types of adult characters in young adult fantasy books written by contemporary authors; the role of these characters in the development of adolescent characters’ independence is dwelled upon. The types and functions of adult characters in the books under discussion result from the key features of the genre and from the specifics of how the plot unravels. The first type is a helpful and supportive ‘kind’ adult, functioning as a helper or a donor. The second type is an ‘evil’ adult who functions as a villain and who an adolescent character has to fight with. The third type is a ‘weak’ adult who needs to be supported and saved by an adolescent character. Adult characters of the latter type function as dispatchers and play the key role in the development of characters’ independence. Keywords: independence, growing up, young adult fantasy, types of adult characters, functions of characters, adolescent character. © Киктева К. С., Маймистова Д. С., Сененко О. В.,2023 © Kikteva K.S., Maymistova D.S., Senenko O.V.,2023 Один из факторов, который позволяет читателю погрузиться в художественный текст, глубоко прочувствовать и на первичном, поверхностном уровне понять его, – это возможность соотнесения себя с главным героем. Герои детской и подростковой литературы по возрасту, как правило, соотносимы с ее молодыми читателями. Персонажей зачастую окружают те же реалии, которые присутствуют в жизни читателей, и волнуют те же проблемы и вопросы, которые волнуют реальных детей и подростков, в том числе вопросы, связанные с формированием самостоятельности. И одним из ключевых становится вопрос о том, от чего зависит и как формируется самостоятельность героев-подростков, а также какую роль в этом процессе играют взрослые персонажи. В практике свободного чтения читатели, соотнося себя с героями и их окружением, в большинстве случаев вольно интерпретируют произведение на самом доступном и очевидном уровне восприятия художественного текста, который принято называть наивно-реалистическим: в рамках этого подхода художественный «текст не рассматривается как эстетический объект, персонажи воспринимаются как

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=