#Ученичество

| #Ученичество 2022.Выпуск 1 | #Apprenticeship 2022. Issue 1 14 #Ученичество. 2022. Вып. 1. С. 14 ‒ 23. #Apprenticeship. 2022. Issue 1. P. 14 ‒ 23. Научная статья УДК 82-93 - «18» (470) КТО НЕ СТАЛ ОБРАЗЦОВЫМ АВТОРОМ ДЕТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ: О ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КРИТИКЕ В РОССИИ В 1860–1880-е гг. Аннотация. Целью статьи является анализ авторского состава периферии детской литературы России середины XIX в. Круг авторов и произведений, не вошедших в пантеон детского чтения, выявлен на основе публикаций ведомственных педагогических журналов с1863 по 1885 гг. Как правило, специалисты по истории детской литературы фиксируют имена литераторов, вошедших в канон и известных сегодня как классики, не учитывая при этом тех, кто составлял периферию рекомендованного круга чтения. Новизна исследования заключается в обращении к маргинальным персонажам детской литературы. На основе количественного и качественного анализа педагогической публицистики предложена структура иерархии детской литературы, определены и проанализированы периферийные авторы, выделены и названы принципы отбора писателей в «нижний ярус» иерархии детской литературы 1860–1880-х гг. Ключевые слова: литературный канон, детское чтение, критика детской литературы, педагогическая цензура, иерархия литературы, образцовые авторы. Scientific Article UDC 82-93-«18» (470) WHO DID NOT BECOME AN EXAMPLARY AUTHOR OF CHILDREN'SLITERATURE: ABOUT PEDAGOGICAL CRITICISM IN RUSSIA IN THE 1860-1880 s. Abstract . The purpose of the article is to analyze the composition of the authors of the periphery of children's literature in Russia in the middle of the 19th century. The circle of authors and works not included in the pantheon of children's reading is revealed on the basis of publications of departmental pedagogical journals from 1863 to 1885. As a rule, specialists in the history of children's literature record the names of writers who have entered the canon and are known today as classics, without taking into account those who constituted the periphery of the recommended reading circle. The novelty of the study lies in the appeal to the marginal characters of children's literature. On the basis of a quantitative and qualitative analysis of pedagogical journalism the article proposes the structure of the hierarchy of children's literature, identifies and analyses the peripheral authors, identifies and names the principles of selection of writers in the "lower tier" of the hierarchy of children's literature of 1860–1880s. Keywords: literary canon, children's reading, criticism of children's literature, pedagogical censorship, hierarchy of literature, exemplary authors © Лучкина О. А., 2022 © Luchkina O. A., 2022 О. А. Лучкина Институт русской литературы (Пушкинский Дом) РАН O. A. Luchkina Institute of Russian Literature (Pushkinsky Dom),Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=