Адаптивная физическая культура и спорт: проблемы, инновации, перспективы 2023

Адаптивная физическая культура и спорт: проблемы, инновации, перспективы 172 Kurnikova Maria Vladimirovna Doctor of Sociological Sciences, Candidate of Medical Sciences, Associate Professor Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod (Nizhny Novgorod, Russia) mkurnikova@yandex.ru OrinchukAnatoly Vyacheslavоvich Master’s Student Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod (Nizhny Novgorod, Russia) orinchuk1999@yandex.ru ADAPTIVE ROCK CLIMBING AS A FORM OF ADDITIONAL EDUCATION FOR CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH DISABILITIES Abstract. With the annual increase in the number of children and adolescents with disabilities in Russia, it is of great importance to solve the problem of the development of inclusive education, including additional education. The article describes the possibility of using adaptive climbing classes as a form of additional education. The aim of the study was to evaluate the effectiveness of the implementation of adaptive climbing classes as a form of additional education for children and adolescents with disabilities. The results of the study showed the effectiveness of using the developed adapted additional general educational general development program for children and adolescents with disabilities and disabilities «Adaptive climbing» in improving the indicators of physical fitness of students. Keywords: adaptive rock climbing, additional education for children and adolescents with dis- abilities, adapted additional general educational general development program. Создание условий для эффективного развития инклюзивного образования является на сегодня одним из важных направлений политики в сфере образова- ния в нашей стране. Эффективность развития инклюзивного образования будет зависеть не только от реформирования всей системы образования, включая и до- полнительное образование, а также от формирования новой философии образо- вания, которая будет учитывать потребности всех детей, включая и детей с осо- быми потребностями. Дополнительное образование в новой образовательной модели способно обеспечивать условия становления детей и подростков с ОВЗ в качестве полноценных субъектов общественных отношений, что позволит успешно решать их социальные и психологические проблемы [2]. Учреждения дополнительного образования в последние годы активно ра- ботают над формированием системы специальных условий инклюзивного об- разования [5]. Концепция развития дополнительного образования детей, кото- рая принята до 2030 года, определяет одной из важнейших задач расширение возможностей для обучения детей с ОВЗ по программам дополнительного об- разования по всем направленностям. В соответствии с целевыми показателями Концепции доля детей с ОВЗ и детей-инвалидов (от 5 до 18 лет), осваивающих

RkJQdWJsaXNoZXIy ODQ5NTQ=